Lær at sætte den rigtige Affiliate ROAS


I dette blogindlæg vil vi dykke ned i, hvordan du bedst udregner din ROAS (Return on Advertising Spend) eller CPA (Cost per Action) i forbindelse med Affiliate Marketing. Når man har styr på det, kan man nemlig til fulde beregne udbyttet af sine Affiliate Marketing og sammenholde resultaterne med sine øvrige marketingaktiviteter. 

Lad os lige starte med at definere, hvornår man anvender de forskellige termer:

ROAS: Return on advertising spend - eller på dansk, reklamepengeafkast. Din ROAS er forholdet mellem det beløb, du har brugt på annoncering i forhold til de penge du har tjent på at sælge en vare til en given værdi.


ROAS = Omsætning/Omkostning

CPA: Cost pr Action bruges, når du betaler en fast pris (og ikke procent) for et salg. Det er fx ved en tilmelding eller et lead, hvor der ikke genereres en her-og-nu værdi. Måler du fx på tilmeldinger til webinarer, download af software eller indhentning af tilbud, vil du skulle sætte en CPA, og ikke en ROAS.

I indlægget her vil vi primært tale om udregningen af ROAS, men metoderne kan direkte overføres til CPA

Affiliate ROAS

Affiliate ROAS er ikke det samme, som den ROAS du kender fra dine andre annoncekanaler som Meta (Facebook og Instagram) eller Google. Derfor er det vigtigt, at du bliver skarp på, hvordan man udregner Affiliate ROAS, så du bedre kan sammenligne dine indsatser.

Salgsprovision

Formålet med at anvende Affiliate Marketing er at hæve din omsætning, så du får en bedre bundlinje. Men, som med alle andre kanaler, så koster det penge at tjene penge. Når du annoncerer via Affiliate-netværk, så betaler du en salgsprovision til dine affiliates og til det netværk, de tilhører. Det kan sammenlignes med den klikpris, du eksempelvis betaler for Google annoncering. 

Salgsprovisionen er en procentsats af det salg, som dine affiliates generer. Hvis du fx har en salgsprovision på 25 % og en kunde shopper for 1000 kr, så betaler du 250 kr i provision. Salgsprovisionen fordeles mellem de enkelte affiliates og det affiliatenetværk, de hører til. 

Det kan være fristende at sammenligne salgsprovision fra Affiliate Marketing med ROAS beregningen fra andre kanaler. Der er dog visse forskelle, der gør at de ikke er 1:1 sammenlignelige. Dem vil vi se nærmere på nu


Traditionel ROAS

Når du kigger på ROAS i forbindelse med Google Ads eller Meta annoncering, kigger du ofte på en ROAS, der er beregnet ud fra en pris med moms - divideret med en pris ex moms. Det kan fx være ud fra køb i en webshop, hvor prisen vises inklusiv moms. Derudover kan et køb i en webshop indeholde fragtudgifter, som også tæller med i købet.

Din udregning vil derfor se således ud:

ROAS = (Salgsbeløb/ Annonceringsudgifter) x 100


For eksempel, hvis du brugte 500 kr på annoncering og genererede 1.500 kr i salg, ville din ROAS være: ROAS = (1.500 / 500) x 100 = 300%

Dette betyder, at for hver krone, du brugte på annoncering, fik du tre kroner tilbage i indtægt.

Dette tal er dog ikke helt reelt. Denne beregning tager nemlig ikke højde for de udgifter, som virksomheden også har i forbindelse med salget:

  • Fragt

  • Moms

  • Håndtering af google annoncer (ex ved et eksternt bureau)

Din reelle ROAS vil derfor være lavere, end det tal, som dine annoncesystemer viser dig

Når du annoncerer via Google, vil du derudover ofte betale for dine Brandsøgeord (dit butiksnavn). Disse er ikke relevante for Affiliate, og du skal derfor ikke medtage udgifterne til brandsøgeord, når du sammenholder dine udgifter til marketingskanaler.

I Affiliate Marketing tækker vi kun de reelle salg

I Affiliate regner vi på en anden måde. I dit affiliate-program udregnes alt ex moms og uden ekstra udgifter. Det er altså kun varerne i kurven, som tæller. Din omsætning kan derfor virke mindre ved første øjekast, men det er ikke nødvendigvis sandt. 

I Affiliate marketing betaler du ikke for returvarer. Hvis en kunde returnerer en vare, som er købt via et affiliate program, så slettes provisionen. Du betaler derfor kun for reelle salg. Hvis vi skal sammenligne med Google Ads, så vil det svare til, at du ikke skulle betale for de klik, som endte i en returneret vare. 

Du bestemmer selv din ROAS

Din udgift til annoncering i Affiliate Marketing er altså salgsprovision - af de reelle salg - til dine affiliates og netværk. Dette er en fast procentsats, som udregnes på baggrund af din ROAS.

Din ROAS fastsættes af dig, og det er derfor dig, der bestemmer, hvor stor en salgsprovision, du vil betale til dine affiliates. 

Salgsprovision: 100 delt med ROAS, dvs. hvis man har en ROAS 10, så er salgsprovisionen 100/10 = 10 %. De 10 % fordeles mellem den enkelte affiliate og affiliatenetværkets fee. 

Gør dig attraktiv for Affiliate netværkene

Som du nok kan udlede af vores gennemgang, så vil du ofte kunne sætte en lavere ROAS på dit affiliate program, og betale en højere salgsprovision, og stadig nå frem til en højere omsætning end ved traditionel annoncering.  Og det er her, det bliver rigtig interessant. 

Jo mere du har mulighed for at øge din salgsprovision, desto mere interessant bliver du for netværkene. På den måde kan du komme foran dine konkurrenter, fordi du er villig til at betale mere - for at tjene mere. Husk på, at Affiliate netværkene selv vælger, hvem de vil annoncere for. En højere salgsprovision er derfor et glimrende argument for at blive valgt frem for dine konkurrenter. 

Hvad er den rigtige pris?

Hos Adlead har vi erfaret, at kunder generelt sætter deres kommission for lav. Men hvad er så det rigtige ROAS/CPA niveau? 

Det er faktisk ikke lige til at sige og ofte ser vi en udfordring her. I mange situationer ser vi, at ROAS/CPA niveauet sættes strengere end andre trafikkanaler. Det kan være at Google Ads/Facebook sættes til ROAS 5, mens Affiliate har en ROAS på 10-15%. 

Vi vil oftest anbefale, at ROAS/CPA sættes til mindst samme niveau som Google Ads/Facebook. Affiliate har den fordel, at performance er fast, det er medierne der tager risikoen. Denne garanti giver Google Ads / Facebook ikke. Selv når du kører Performance Max kampagner i Google Shopping med ROAS på 5, så er der ikke en garanti for at Google når dette niveau. 

Der er en række fordele ved at sætte en høj kommission i affiliate:

  • For nogle medier er der kun plads til en enkelt affiliate. Med en høj kommission har du en bedre situation til at få denne placering

  • Øverste placering hvis der er flere affiliate på samme side

  • Mulighed for tættere samarbejde med mediet. Mediet kan være med på at inkorporere din brand på deres site, således at performance bliver endnu bedre. 

  • Højere commitment - når vi giver medier højere kommission, forventer vi mere performance. 

For at kende den rigtige pris, skal du altid se på din egen butik. Betaler du den højeste kommission, du kan? Hvis svaret er JA, så har du lagt niveauet rigtigt. 

Betaler du en så høj kommission, fordi markedet kræver det, at det giver underskud for dig, så bør du overveje om Affiliate Marketing er rigtigt for dig.


TIP: Er du i tvivl om du har prissat din kampagne rigtigt, så spørg din kontakt hos det enkelte affiliate netværk, da de oftest har markedsoverblikket. Det kan være guld værd ift. at prissætte dit program korrekt.